Prosjekt som karrierevei i NTE
Programmet består av ulike kursmoduler som til sammen dekker de viktigste områdene som prosjektledere og -medarbeidere må beherske. Les mer om programmet under.
Innlogging til kursportalen myMetier
Kursbeskrivelser
Grunnleggende prosjektledelse - beste praksis
Prosjektledelse er en målrettet ledelses- og organisasjonsform som utnytter kompetanse og ressurser på tvers av organisasjonen. For å fungere effektivt kreves det at alle som er involvert har tilstrekkelig kunnskap om faget, og at kunnskap og begrepsapparat har en felles forankring.
Modulen gir en god innføring i prosjektfaget ved å dekke alle sentrale temaer, og gir en unik innsikt i og forståelse for helheten i prosjektfaget på en effektiv og motiverende måte. Deltakere som er nye i prosjektfaget vil raskt komme opp på et nivå hvor de kan bidra som kvalifiserte prosjektressurser med faglig trygghet.
Erfarne prosjektledere vil få en bekreftelse på og oppdatering av sin kunnskap, med nye knagger å henge sine erfaringer på.
MålgruppeKurset retter seg mot alle ansatte som er involvert i prosjekter og prosjektarbeid. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 1 dag workshop: OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden 17-20 timer. |
Helhetlig styring av tid, kostnader og omfang
Å levere et prosjekt er en balansegang. Eiere vil gjerne begrense hvor lang tid det skal ta og hvor
mye det skal koste, samtidig som de helst vil ha maksimalt omfang og høyest mulig kvalitet.
Å styre prosjektet vel i havn med riktig balanse mellom disse faktorene krever aktiv styring og
kontroll av framdrift og resultater.
Dette kurset formidler teknikker som gir oversikt og forutsigbarhet for både prosjektleder og eiere.
Innholdet er i stor grad rettet mot styring av prosjekttrekanten - omfang/kvalitet, tid og kostnader.
MålgruppeProsjektledere, prosjektstyrere/planleggere og andre prosjektdeltakere med ansvar for å styre deler av LæringsmålEtter avsluttet modul skal deltakerne:
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 1 dag workshop. OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden mellom 12-15 timer. |
Styring av prosjektusikkerhet
Prosjekt som arbeidsform er utviklet for å løse avgrensede oppgaver med klare mål hvor det er en grad av unikhet. Unikheten varierer fra å gjøre noe helt nytt, til å løse en kjent oppgave med et nytt team. Unikheten og påvirkning fra omgivelsene skaper usikkerheter - Risiko og muligheter.
At et prosjekt er påvirket av usikkerheter er ingen unnskyldning for å levere et dårlig prosjekt. Det er like mye en god grunn til å kunne levere et prosjekt bedre enn avtalt. God prosjektledelse og –styring handler om å være i forkant av usikkerhetene og aktivt håndtere, ta hensyn til og utnytte disse under planlegging og gjennomføring. Styring av usikkerhet gir forutsigbarhet. Dette kurset fokuserer på metoder, prosesser og teknikker for analyse og styring av usikkerhet i prosjekter – selvfølgelig i kombinasjon med god praksis innen prosjektledelse som helhet.
MålgruppeProsjektledere, sentrale prosjektdeltakere og personer i linjeorganisasjonen med behov for kunnskap om styring av prosjektusikkerhet i praksis. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 1 dag workshop OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden mellom 15 og 40 timer. Dersom du tar e-læringskurset som en del av et studie med eksamen vil du bruke mer tid å forberedelser og fordypning i anbefalt støttelitteratur. |
Kontraktstyring, anskaffelser og forhandlingsteknikk
Mangelfulle kontrakter er en av hovedårsakene til at mange prosjekter opplever krevende samarbeidsforhold
mellom kontraktspartene og overskridelser med hensyn til tid og kostnader. Kontraktsstyring innebærer å bruke
kontrakten som et styringsverktøy gjennom hele prosjektets livsløp.
Manglende profesjonalitet i forhold til kontraktstyring medfører ofte situasjoner hvor man opplever motpart som
urimelig. Imidlertid er ofte sannheten at man selv har satt seg i denne situasjonen og at motparten har legitime
krav. Vi fokuserer på bredden fra etablering av rett kontraktstrategi til oppfølging av egne og kontraktsparters
forpliktelser i kontrakten.
Kurset har en praktisk tilnærming og ved hjelp av mange gode og enkle praktiske eksempler tilegnes kunnskap om
god praksis i kontraktstyring. Innholdet er skrevet av jurister med mye erfaringer fra faktiske saker innen ulike
typer prosjekter. Det er et kjent fenomen at deltakere etter endt kurs haster tilbake til prosjektet sitt for å
gjennomføre ”strakstiltak”.
MålgruppeKurset retter seg mot prosjektledere, sentrale prosjektdeltakere, kontraktsansvarlige i prosjekt og linjefunksjoner som arbeider med prosjektkontrakter. LæringsmålEtter avsluttet modul skal deltakeren:
InnholdModulen omfatter følgende fagområder:
|
GjennomføringE-læringskurs og 2 dager workshop. OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden 12-15 timer. |
Bærekraftig prosjektledelse
Så hva er det man konkret må tenke på i byggeprosjekter for å bidra til å redusere disse utslippene, og hvilke verktøy er tilgjengelig for deg innen bærekraftområdet? På dette kurset vil du få en grunnleggende forståelse for hva som skal til for å gjennomføre et vellykket bærekraftig prosjekt.
MålgruppeAlle som jobber med prosjekter innen bygg, anlegg og infrastruktur. Læringsmål
InnholdDagene vil bestå av en kombinasjon av undervisning, eksempler fra erfaringer, refleksjon og diskusjoner blant deltakerne og praktiske gruppeoppgaver. |
GjennomføringKurset gjennomføres som klasseromssamling over to dager. OmfangKlasseromskurset gjennomføres fra 09:00 - 16:00. |
Motiverende Ledelse og effektiv kommunikasjon
En god prosjektleder delegerer og jobber gjennom et motivert prosjektteam. Dette kurset lærer deg hvordan du skaper entusiasme og forståelse rundt et prosjekt og får prosjektmedarbeiderne til å ta ansvar for sine oppgaver. Gjennom en kombinasjon av teori og praktisk trening får du innsikt i hvordan en åpen og målrettet kommunikasjon styrker din evne til å motivere de du leder i tillegg til at du får en større bevissthet rundt egne motivasjonsfaktorer.
MålgruppeKurset passer for deg som har personalansvar, har ansvar for å lede andre eller jobber i et prosjekt. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 2 dager workshop. OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden 7-10 timer. |
Ledelse og styring av prosjektprosessen
Et prosjekt bør jobbe for å unngå problemer, ikke løse dem i etterkant. For mange prosjekter blir til ”mens veien gås” og prosjektstyring blir ofte i praksis å rapportere hvordan det gikk. Konsekvensen er unødvendige overskridelser og mangelfulle leveranser. Dette kurset går gjennom prosjektprosessen trinn for trinn og tar opp helheten som prosjektet må ha forståelse for hvis de skal kunne levere resultater som forventet.
Med utgangspunkt i prosjektmodellen ser man ledelse og styring i et helhetsperspektiv og integrerer alle fagområdene som ble tatt opp i grunnkurset. Kurset er praktisk orientert, med fokus på hva prosjekteier, prosjektleder og prosjektdeltager kan gjøre for å sikre suksess i sin del av prosjektet.
MålgruppeKurset retter seg mot alle som er involvert i NTEs prosjekter; prosjektledere, prosesseiere, prosjektdeltakere og linjefunksjoner. LæringsmålEtter avsluttet modul skal deltakeren:
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 1 dag workshop. OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden mellom 9-12 timer. |
Kursbeskrivelser tilleggsmoduler
PRINCE2 Foundation
PRINCE2 fokuserer spesielt på at prosjekter har: en sunn forretningsplan der prosjektets resultater har større verdi enn kostnadene, et godt balansert prosjektteam, en veldefinert struktur og aktivitetsplan og en effektiv måte å håndtere risiko på
MålgruppeMålgruppen en prosjektledere eller prosjektdeltakere som ønsker å tilegen seg kjennskap til PRINCE2 prosjektmetodikken og sertifisere seg på PRINCE2 Foundation nivå. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringKlasseromskurset består av en kombinasjon av undervisning, eksempler fra kursholders erfaringer, refleksjon og diskusjoner blant deltakerne, løse reelle testeksamensspørsmål og andre relevante oppgaver OmfangDette kan enten gjennomføres som ren e-læring eller 3 dager i klasserom. |
PRINCE2 Practitioner
PRINCE2 er en metode som kan og bør tilpasses hvert enkelt prosjekt. Dette gjør rammeverket anvendbart på tvers av bransjer og typer prosjekter. Ved gjennomføre prosjekter i henhold til PRINCE2 sikrer man at folk med ulik bakgrunn enklere kan jobbe sammen med å oppnå prosjektmål. Sertifiseringen i PRINCE2 Practitioner bygger videre på PRINCE2 Foundation.
MålgruppeProsjektledere og prosjektdeltakere som har PRINCE2 Foundation og som ønsker en helhetlig sertifisering innen prosjektledelse. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringKlasseromskurset består av en kombinasjon av undervisning, eksempler fra kursholders erfaringer, refleksjon og diskusjoner blant deltakerne, løse reelle testeksamensspørsmål og andre relevante oppgaver OmfangE-læring 3 dager eller kun e-læring. |
Samtidig prosjektering
Samtidig Plan og Prosjektering er en arbeidsmetodikk som fremmer tverrfaglig samarbeid og gode beslutninger i et prosjekt. Metoden er en praktisk tilnærming tilpasset norske forhold, og gir konkrete verktøy og metoder som kan brukes i prosjekter i alle faser. Dette øker sannsynligheten for vellykket implementering og gevinstrealisering. Gjennom å kutte den totale lengden på plan og prosjekteringsfasen streber metodikken etter å effektivisere norske prosjekter. Samtidig prosjektering er utviklet som et norsk forskningsprosjekt med deltakere fra NTNU, ledende rådgivere og byggherre. Metodikken bygger på erfaring og resultater fra samferdsel prosjekter og anerkjent metodikk som VDC, Concurrent Engineering, Agile, Lean og SpeedUp. Kurset gir en grundig innføring i prinsippene for Samtidig Prosjektering, og hva som kreves for å lykkes i prosjektene. Få med deg erfaringer og eksempler fra de største samferdselsprosjektene i Norge!
MålgruppeOffentlig byggherrer, beslutningstakere i fylkeskommune, kommune, offentlige direktorater mm. Rådgivere og entreprenører Læringsmål
InnholdKurset gir en introduksjon til Samtidig Plan og Prosjektering med fokus på grunnforståelse innenfor metodikken og kobling mot tilsvarende metodikker. Målet er få deltakeren til å forstå hva som menes med å drive prosjekter etter «samtidig-metodikken».
|
GjennomføringI samlingen vil det bli fokus på case-oppgaver som sammen med repetisjon av de viktigste punktene fra e-læringen, skal gi deg kunnskapen du trenger for å ta i bruk Samtidig Prosjektering i ditt prosjekt! Gruppeoppgavene skal gi deg trygghet i metodikken: Hva er fordelene med Samtidig Prosjektering og hvordan er det i forhold til metodikker som VDC og Concurrent Engineering?, hvordan kan man identifisere og kategoriser interessentene i prosjektet?, hvordan man etabler en overordnet trinnmodell for sitt prosjekt? og hvordan du kan bruke sesjoner og hvorfor dette vil gi økte gevinster? Dagen avsluttes med en kahoot og du får tilgang til eksamenen som gir deg sertifisering i Samtidig Prosjektering! Det er gruppearbeid, diskusjoner og praktisk tilnærming som er i fokus! OmfangE-læringskurs og en dag workshop |
Eierstyring i prosjekter
God eierstyring i prosjekter er kanskje det viktigste verktøyet man har for å få maksimalt utbytte av de prosjektene organisasjonen ønsker å gjennomføre. Men hva er god eierstyring og hvordan kan man få organisasjonen til å levere god eierstyring? Dette kurset handler om å lære basis for god eierstyring samt finne ut hvor skoen trykker og hvordan man kan arbeide med å lette trykket.
Eierstyring dreier seg om å velge de riktige prosjektene, følge disse opp, ta de riktige forretningsmessige valgene og jobbe godt i grensesnittet mellom prosjektet og resten av organisasjonen.
Dette seminaret tar deltagerne med på en reise gjennom eierstyring der man ser på egen praksis i forhold til beste praksis. Sammen identifiserer man de viktigste forbedringspunktene og ser på hvordan man kan adressere disse.
MålgruppeKurset retter seg primært mot virksomhetsledelse. Det vil også være nyttig å ha med prosjektledere og andre viktige interessenter i forhold til prosjektgjennomføring i organisasjonen. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 1 dag workshop OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden mellom 6-7 timer. |
Porteføljeledelse og styring
Målgruppe
Læringsmål
Innhold |
Gjennomføring
Omfang
|
HMS i prosjekt og kvalitetsledelse
Kurset er en påbygning til kurset Grunnkurs i HMS-styring. Utgangspunktet er de nyeste prinsipper for prosjektledelse, og kurset viser hvordan HMS-arbeidet integreres i prosjektets ulike faser, fra planlegging og design til oppstart og drift.
Et godt HMS-arbeid er i dag en grunnleggende forutsetning for et prosjekts evne til verdiskaping. Dermed blir HMS en naturlig del av en profesjonell prosjektgjennomføring. Kurset gir kunnskaper om hvordan HMS best ivaretas i prosjektet, samtidig som deltakerne øker sin evne til å se HMS-arbeidet i et helhetsperspektiv. Kurset retter derfor oppmerksomheten mot HMS som en integrert del av ledelsessystemet i prosjekter. Stikkord for kurset er teoribasert kunnskap og refleksjon omkring praksis og teori.
MålgruppeMålgruppe er personell som jobber i prosjektbasert virksomhet; prosjektledere, linjeledere, arbeidsmiljø/HMS utvalgsmedlemmer, verneombud og sentrale prosjektmedarbeidere. LæringsmålDeltakerne skal bli i stand til å forstå hvorfor HMS-arbeid er viktig og hvordan HMS skal finne sin naturlige plass i et godt prosjektarbeid. Deltakerne skal også være i stand til å gi HMS-arbeidet praktisk anvendelse med utgangspunkt i følgende tema:
InnholdKurset er utviklet i samarbeid med Proactima og UiS og omfatter følgende områder:
|
GjennomføringE-læringskurs og 2 dager workshop. OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden 9-12 timer. |
Motiverende Ledelse og effektiv kommunikasjon
En god prosjektleder delegerer og jobber gjennom et motivert prosjektteam. Dette kurset lærer deg hvordan du skaper entusiasme og forståelse rundt et prosjekt og får prosjektmedarbeiderne til å ta ansvar for sine oppgaver. Gjennom en kombinasjon av teori og praktisk trening får du innsikt i hvordan en åpen og målrettet kommunikasjon styrker din evne til å motivere de du leder i tillegg til at du får en større bevissthet rundt egne motivasjonsfaktorer.
MålgruppeKurset passer for deg som har personalansvar, har ansvar for å lede andre eller jobber i et prosjekt. Læringsmål
Innhold
|
GjennomføringE-læringskurs og 2 dager workshop. OmfangKurset leveres med støtte av e-coach for faglig og teknisk støtte. Gjennomføringstiden for e-læringskurset vil variere utfra prosjektkunnskap og erfaring. Erfaringsmessig er gjennomføringstiden 7-10 timer. |
Hva innebærer det å være deltaker?
I utforming av utdanningen og gjennomføringen av denne har vi lagt vekt på at du skal kunne gjennomføre ved siden av ditt daglige arbeid og fritid/familieliv.
Derfor er utdanningen basert på nettstudier; d.v.s. e-læringskurs med intensive klasseromssamlinger. Da kan du gjennomføre kurset hjemme, på jobb eller reise – kort og godt der det passer deg.
Vi benytter eksempler og verktøy fra NTE som et grunnlag for oppgaver og samlinger slik at du enkelt kan relatere det til egen arbeidssituasjon.
Kort om gjennomføringen:
- Kombinasjon av e-læring og klasseromssamlinger.
- Obligatoriske klasseromssamlinger vil ha en varighet fra 1 til 2 dager.
- Hvert nivå avsluttes med eksamen.
Studiepoeng - gir deg en formell kompetanse
- Fullført og bestått 3-årig videregående utdanning
- Fagopplæring med fag-/svennebrev. I tillegg visse fagkrav.
- Fylt 23 år i opptaksåret og minst 5 år yrkesutdanning/praksis. I tillegg visse fagkrav.
Realkompetanse
Kunnskap ervervet gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, etterutdanning eller på annen måte.